Now I am going to tell you about the woodcut plate you made for cleaning.
If you have some time, I suggest to clean the plate maybe for using the plate in future.
You can print the plate again, even with another colour, or you can cut further a little more.
Don't rub the surface strongly, just put the plate in cold water in a short time.
Then the black SUMI inkt will go out from wood and the plate should be put between the kitchen paper (pink or yellow one) or newspapers to take extra water and stay the plate on the table until dry enough.
Don't stay the plate too long in water.
You don't need to take out the black ink parfectly, some colour will stay.
Important is to keep the plate dry until the next time to use.
Just be careful, do not spread the black ink to around when you wash the plate.
Sumi ink cannot wash out easily if it come to your clothes or other textile etc.
Of course also you don't need the plate to do anything more. Hanging your plate on the wall is also nice idea.
WORKSHOP: Introductie Japanse Houtsnede / Moku-Hanga techniek
Kortom: een bijzondere ervaring waarbij je leert hoe de Ukiyo-e print wordt gemaakt.
Organizer is https://81workshops.tumblr.com/workshops
Please go to the organizer site for your participation and check
// Aanmelden // Online inschrijfformulier en Algemene Voorwaarden Workshops
Datum: zondag 11 juni, 2017
Tijd: Ochtend/ 10.30u - 12.00u of Middag/ 13.00u – 14.30u
Adres: #werkplaatssessies, Tramkade 9, 5211VB ’s-Hertogenbosch
Maximaal aantaal deelnemers: 15 personen per workshop
Docent: Yuriko Miyoshi hanga-land.blogspot.com
Kosten* : 25,00 Euro p.p. (Regular prijs)
*Kosten incl. 4 vellen Japans papier (11.5cm x 15.5cm), 1 Japans shina-plywood (11cm x 15cm), gebruik Japanse materialen en gereedschappen, koffie/thee, BTW
Organizer is https://81workshops.tumblr.com/workshops
Please go to the organizer site for your participation and check
// Aanmelden // Online inschrijfformulier en Algemene Voorwaarden Workshops
Datum: zondag 11 juni, 2017
Tijd: Ochtend/ 10.30u - 12.00u of Middag/ 13.00u – 14.30u
Adres: #werkplaatssessies, Tramkade 9, 5211VB ’s-Hertogenbosch
Maximaal aantaal deelnemers: 15 personen per workshop
Docent: Yuriko Miyoshi hanga-land.blogspot.com
Kosten* : 25,00 Euro p.p. (Regular prijs)
*Kosten incl. 4 vellen Japans papier (11.5cm x 15.5cm), 1 Japans shina-plywood (11cm x 15cm), gebruik Japanse materialen en gereedschappen, koffie/thee, BTW
Leeftijd: vanaf 8 jaar (kinderen t/m 12 jaar onder begeleiding van een volwassene)
Volwassenen zijn ook hartelijk welkom om deel te nemen aan deze workshop!
Taal: Nederlands, Engels en Japans
// Inhoud //
Een introductieworkshop voor de Moku-Hanga techniek, ook bekend als Ukiyo-e. Het is een traditionele houtsnedetechniek waarbij je de plank met verf op waterbasis afdrukt met een baren in plaats van een pers.
Wat is Japanse Houtsnede? Wij beginnen eerst met een presentatie over Japanse houtsnede, het proces, de materialen en de gereedschappen. Daarna gaan wij tekenen op het speciale shina-plywood voor houtsnede en proberen het hout te snijden met de Japanse gereedschappen onder begeleiding van onze docent. Tenslotte gaan wij aan de slag met het drukken met de baren, op Japans papier dat het meest geschikt is voor deze soort drukwerk.
Na afloop van de workshop kan iedereen zijn of haar eigen, zelfgemaakte houtsnede plaat en drukwerk op Japans papier meenemen.
// Meer info //
- - -
Ukiyo-e
Ukiyo-e (浮世絵, "prenten van de vlietende wereld") is een vorm van houtsnede uit Japan die sinds het midden van de 18e eeuw ook in Europa populair werd en een grote invloed had op de Europese kunstwereld van het fin de siècle.
Ukiyo
Het begrip Ukiyo ondergaat in de loop van de tijd een betekenisverandering. Het had oorspronkelijk een boeddhistische betekenis en drukte het vergankelijke, vluchtige karakter van de werkelijkheid uit. Hoewel deze betekenis nooit helemaal verdween, verwees de term mettertijd steeds meer in overdrachtelijke zin naar een levensstijl, een rusteloos zoeken naar de vergankelijke vreugden van het leven. Ukiyo kreeg zelfs de betekenis van "gevaarlijk leven", "durf te leven", "pluk de dag".
Moku-Hanga 木版画 (Houtsnede; Moku木=hout, Han版=afdruk, Ga画=beeld)
De houtsnijkunst of xylografie is een grafische techniek, waarbij een houtsnede ontstaat. Deze is anders dan in Europa waar houtsneden worden gedrukt op een staande of op een rollerpers, in meestal op olie gebaseerde inkt.
De traditionele Japanse houtsneden uit de Edo-periode (1603-1867) van kunstenaars zoals Hiroshige広重 en Sharaku写楽 zijn een onbetwist hoogtepunt in de geschiedenis van de houtsnijkunst. Deze houtsneden worden gedrukt in inkt op waterbasis als Sumi墨 (zwarte inkt) of in kleur. De inkt wordt op de houtsnede aangebracht met een borstel en afgedrukt met behulp van de Baren馬連. Een baren is een Japans handgereedschap dat men gebruikt bij grafische technieken als houtsnede of (modern) linoleumsnede. Sumi墨 (zwarte inkt) is een soort van inkt die men traditioneel gebruikt voor kalligrafie en voor schilderingen in verschillende Oost-Aziatische culturen.
In de workshop word een Japans shina-plywood (4mm houtblok) gesneden dat in Een kleur word gedrukt. Als voorbeelden worden prenten van Bijvoorbeeld E-shi (kunstenaar) Hiroshige gebruikt die Vincent van Gogh heeft nageschilderd.
DE STAPPEN het maakproces
Volwassenen zijn ook hartelijk welkom om deel te nemen aan deze workshop!
Taal: Nederlands, Engels en Japans
// Inhoud //
Een introductieworkshop voor de Moku-Hanga techniek, ook bekend als Ukiyo-e. Het is een traditionele houtsnedetechniek waarbij je de plank met verf op waterbasis afdrukt met een baren in plaats van een pers.
Wat is Japanse Houtsnede? Wij beginnen eerst met een presentatie over Japanse houtsnede, het proces, de materialen en de gereedschappen. Daarna gaan wij tekenen op het speciale shina-plywood voor houtsnede en proberen het hout te snijden met de Japanse gereedschappen onder begeleiding van onze docent. Tenslotte gaan wij aan de slag met het drukken met de baren, op Japans papier dat het meest geschikt is voor deze soort drukwerk.
Na afloop van de workshop kan iedereen zijn of haar eigen, zelfgemaakte houtsnede plaat en drukwerk op Japans papier meenemen.
// Meer info //
- - -
Ukiyo-e
Ukiyo-e (浮世絵, "prenten van de vlietende wereld") is een vorm van houtsnede uit Japan die sinds het midden van de 18e eeuw ook in Europa populair werd en een grote invloed had op de Europese kunstwereld van het fin de siècle.
Ukiyo
Het begrip Ukiyo ondergaat in de loop van de tijd een betekenisverandering. Het had oorspronkelijk een boeddhistische betekenis en drukte het vergankelijke, vluchtige karakter van de werkelijkheid uit. Hoewel deze betekenis nooit helemaal verdween, verwees de term mettertijd steeds meer in overdrachtelijke zin naar een levensstijl, een rusteloos zoeken naar de vergankelijke vreugden van het leven. Ukiyo kreeg zelfs de betekenis van "gevaarlijk leven", "durf te leven", "pluk de dag".
Moku-Hanga 木版画 (Houtsnede; Moku木=hout, Han版=afdruk, Ga画=beeld)
De houtsnijkunst of xylografie is een grafische techniek, waarbij een houtsnede ontstaat. Deze is anders dan in Europa waar houtsneden worden gedrukt op een staande of op een rollerpers, in meestal op olie gebaseerde inkt.
De traditionele Japanse houtsneden uit de Edo-periode (1603-1867) van kunstenaars zoals Hiroshige広重 en Sharaku写楽 zijn een onbetwist hoogtepunt in de geschiedenis van de houtsnijkunst. Deze houtsneden worden gedrukt in inkt op waterbasis als Sumi墨 (zwarte inkt) of in kleur. De inkt wordt op de houtsnede aangebracht met een borstel en afgedrukt met behulp van de Baren馬連. Een baren is een Japans handgereedschap dat men gebruikt bij grafische technieken als houtsnede of (modern) linoleumsnede. Sumi墨 (zwarte inkt) is een soort van inkt die men traditioneel gebruikt voor kalligrafie en voor schilderingen in verschillende Oost-Aziatische culturen.
In de workshop word een Japans shina-plywood (4mm houtblok) gesneden dat in Een kleur word gedrukt. Als voorbeelden worden prenten van Bijvoorbeeld E-shi (kunstenaar) Hiroshige gebruikt die Vincent van Gogh heeft nageschilderd.
DE STAPPEN het maakproces
Nadat E-shi 絵師 (de kunstenaar) zijn ontwerp heeft vervaardigd, wordt het op een gladgeschuurd houtblok geplakt, waarna eerst de grove vorm wordt uitgesneden en later de details worden uitgewerkt. Voor een prent zijn meerdere blokken nodig, één voor elke kleur. De blokken worden ‘in register’ gedrukt, dat wil zeggen, dat de afdrukken precies over elkaar passen.
Hier speelt het vakmanschap van Hori-shi 彫師 (de houtsnijder) een grote rol. Nadat de grove contouren zijn uitgesneden, worden verschillende proefdrukken gemaakt, die dan worden gebruikt om de blokken voor de verschillende kleuren te snijden.
Bij het drukken zelf speelt Suri-shi 摺師 (de drukker) de hoofdrol; hij moet gelijkmatige druk uitoefenen om egale vlakken te produceren, verschillende kleuren in elkaar laten overlopen om kleurschakeringen te krijgen, en zorgen dat alle kleuren goed op elkaar passen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ukiyo-e
Hier speelt het vakmanschap van Hori-shi 彫師 (de houtsnijder) een grote rol. Nadat de grove contouren zijn uitgesneden, worden verschillende proefdrukken gemaakt, die dan worden gebruikt om de blokken voor de verschillende kleuren te snijden.
Bij het drukken zelf speelt Suri-shi 摺師 (de drukker) de hoofdrol; hij moet gelijkmatige druk uitoefenen om egale vlakken te produceren, verschillende kleuren in elkaar laten overlopen om kleurschakeringen te krijgen, en zorgen dat alle kleuren goed op elkaar passen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ukiyo-e